Szukaj wg modeli samochodów:
Jak dobrać śrubę?
Zasady doboru śrub
Śruby dobieramy według poniższych kryteriów:
1. Według płaszczyzny mocującej felgę.
Wyróżniamy 2 rodzaje gniazd w feldze:
* stożkowe
* kuliste
Śruba powinna mieć takie samo podsadzenie jakie jest gniazdo w feldze (gniazdo kuliste - śruba z podsadzeniem kulistym, gniazdo stożkowe - śruba z podsadzeniem stożkowym). Trudno jest ocenić gołym okiem jakiego typu gniazdo jest w feldze. Istnieje jednak bardzo łatwy sposób, aby to sprawdzić. Wystarczy wziąć do ręki jakiś prosty, sztywny przedmiot (np. drucik, ołówek, wykałaczka...) i przyłożyć go gniazda jak na rysunku powyżej. Jeżeli przedmiot będzie przylegał do felgi na całej długości - mamy do czynienia z gniazdem stożkowym. W przeciwnym wypadku będzie prześwit i wtedy mamy do czynienia z gniazdem kulistym.
Jeżeli będziemy chcieli przykręcić felgę śrubą z nieodpowiednim podsadzeniem, będzie ona mocowała felgę jedynie punktowo i zniszczy gniazdo felgi. Co gorsze jednak może doprowadzić to do odkręcania się koła.
2. Według skoku oraz średnicy gwintu.
Przykłady oznaczenia średnicy i skoku gwintu:
* M12 x 1,25
* M12 x 1,5
* M14 x 1,5
Za skok i średnicę gwintu śrub odpowiedzialna jest piasta koła. Oznacza to, że niezależne czy będziemy mieć felgi stalowe czy aluminiowe, oryginalne czy nie, będziemy przykręcać je śrubami o takiej samej średnicy i skoku gwintu (zmienić się może jedynie długość i typ podsadzenia - stożek/kula). Aby sprawdzić powyższe parametry dla naszego auta należy więc odkręcić starą śrubę i zmierzyć suwmiarką. Skok i średnica gwintu śrub dla każdej marki samochodu znajduje się także w naszym sklepie - podział wg modeli samochodów.
3. Według długości śruby.
Prawidłowo dobrane śruby lub nakrętki powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów:
* M12 x 1,25 - ok. 8 obrotów
* M12 x 1,5 - ok. 6,5 obrotu
* M14 x 1,5 - ok. 7,5 obrotu
Długość śruby mierzymy od stożka/kuli, a nie całą śrubę lub samą część nagwintowaną.
Zbyt krótka śruba może spowodować wyrwanie gwintu z piasty lub uszkodzenie śruby, a w najgorszym wypadku odpadnięcie koła.
Zbyt długa śruba wystaje z piasty samochodu i koroduje. Po pewnym czasie może wystąpić problem z odkręceniem koła. Zbyt mocno wkręcona natomiast ociera o hamulec ręczny.
Jeżeli nie są Państwo pewni jaką długość dobrać to najlepszym sposobem jest zmierzenie jej samemu w następujący sposób:
1) odkręcamy jedno koło
2) mierzymy i zapisujemy długość starej śruby (np. 28 mm)
3) przekładamy starą śrubę przez (starą) felgę
4) mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 12 mm)
5) bierzemy tą samą śrubę i przekładamy ją przez nową felgę
6) mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 5 mm)
7) do długości starej śruby dodajemy różnicę długości zmierzonych w punktach 4 i 6
(w naszym przykładzie: 28+(12-5)=35mm)
W ten sposób otrzymujemy długość śruby, którą powinniśmy kupić do nowych felg.
4. Według rozmiaru klucza.
Podstawowe rozmiary kluczy to:
* 17
* 19
Przy felgach aluminiowych często stosuje się śruby o mniejszych łbach niż przy felgach stalowych. Spowodowane jest to ograniczonym dostępem do śrub w gnieździe felgi (mniejsze łby śrub ograniczają ryzyko porysowania felgi przy odkręcaniu koła).