0
0
0
czekaj
Opineo.pl
Nick: ryszard, dodano: 8 sierpnia 2024 | 23:56
sklep internetowy: Srubydofelg.pl
Nie ma nad czym dyskutować wszystko OK - nic do zarzucenia. Super.
Przeczytaj opinię
lupa
Szukaj wg modeli samochodów:
koszyk
koszyk
koszyk
koszyk
Szukaj wg modeli samochodów
zamknij
Zaloguj się
zamknij

Jak dobrać śrubę?

Zasady doboru śrub


Śruby dobieramy według poniższych kryteriów:

1. Według płaszczyzny mocującej felgę.

Wyróżniamy 2 rodzaje gniazd w feldze:
  * stożkowe
  * kuliste

 
Śruba powinna mieć takie samo podsadzenie jakie jest gniazdo w feldze (gniazdo kuliste - śruba z podsadzeniem kulistym, gniazdo stożkowe - śruba z podsadzeniem stożkowym). Trudno jest ocenić gołym okiem jakiego typu gniazdo jest w feldze. Istnieje jednak bardzo łatwy sposób, aby to sprawdzić. Wystarczy wziąć do ręki jakiś prosty, sztywny przedmiot (np. drucik, ołówek, wykałaczka...) i przyłożyć go gniazda jak na rysunku powyżej. Jeżeli przedmiot będzie przylegał do felgi na całej długości - mamy do czynienia z gniazdem stożkowym. W przeciwnym wypadku będzie prześwit i wtedy mamy do czynienia z gniazdem kulistym.

Jeżeli będziemy chcieli przykręcić felgę śrubą z nieodpowiednim podsadzeniem, będzie ona mocowała felgę jedynie punktowo i zniszczy gniazdo felgi. Co gorsze jednak może doprowadzić to do odkręcania się koła.

 
 
2. Według skoku oraz średnicy gwintu.

Przykłady oznaczenia średnicy i skoku gwintu:

    *    M12 x 1,25
    *    M12 x 1,5
    *    M14 x 1,5
 
Za skok i średnicę gwintu śrub odpowiedzialna jest piasta koła. Oznacza to, że niezależne czy będziemy mieć felgi stalowe czy aluminiowe, oryginalne czy nie, będziemy przykręcać je śrubami o takiej samej średnicy i skoku gwintu (zmienić się może jedynie długość i typ podsadzenia - stożek/kula). Aby sprawdzić powyższe parametry dla naszego auta należy więc odkręcić starą śrubę i zmierzyć suwmiarką. Skok i średnica gwintu śrub dla każdej marki samochodu znajduje się także w naszym sklepie - podział wg modeli samochodów.



3. Według długości śruby.

Prawidłowo dobrane śruby lub nakrętki powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów:

   

   *    M12 x 1,25 - ok. 8 obrotów    
   *    M12 x 1,5 - ok. 6,5 obrotu   
   *    M14 x 1,5 - ok. 7,5 obrotu

Długość śruby mierzymy od stożka/kuli, a nie całą śrubę lub samą część nagwintowaną.

Zbyt krótka śruba może spowodować wyrwanie gwintu z piasty lub uszkodzenie śruby, a w najgorszym wypadku odpadnięcie koła.


Zbyt długa śruba wystaje z piasty samochodu i koroduje. Po pewnym czasie może wystąpić problem z odkręceniem koła. Zbyt mocno wkręcona natomiast ociera o hamulec ręczny.


Jeżeli nie są Państwo pewni jaką długość dobrać to najlepszym sposobem jest zmierzenie jej samemu w następujący sposób:

1) odkręcamy jedno koło
2) mierzymy
i zapisujemy długość starej śruby (np. 28 mm)
3) przekładamy starą śrubę przez (starą) felgę
4) mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 12 mm)
5) bierzemy tą samą śrubę i przekładamy ją przez nową felgę
6)
mierzymy i zapisujemy ile śruby wystaje poza felgę (np. 5 mm)
7) do długości starej śruby dodajemy różnicę długości zmierzonych w punktach 4 i 6
    (w naszym przykładzie: 28+(12-5)=35mm)

W ten sposób otrzymujemy długość śruby, którą powinniśmy kupić do nowych felg.



4. Według rozmiaru klucza.

Podstawowe rozmiary kluczy to:

     *    17
     *    19

Przy felgach aluminiowych często stosuje się śruby o mniejszych łbach niż przy felgach stalowych. Spowodowane jest to ograniczonym dostępem do śrub w gnieździe felgi (mniejsze łby śrub ograniczają ryzyko porysowania felgi przy odkręcaniu koła).